1_مکث بین بخشها برای تقویت تشخیص ترکیب حروف و حرکات مهم و ضروری است. .
2ــ برخی دانش آموزان کلمات و عبارات را بخش بخش و برخی آرام و شمرده میخوانند، معلم توضیح میدهد که هر دو خوب و درست است؛ همچنین میگوید بچه ها هر کس دوست دارد میتواند کلمات و عبارات را شمرده بخواند.
8 ــ یادآوری: در این بخش، مطالب دروس گذشته برای دانش آموزان یادآوری و جمع بندی میشود. این امر موجب تثبیت و تعیین یادگیری میشود
ضمناً این موضوع برای دانش آموزان ضعیف، کارکرد جبرانی و تقویت کنندگی نیز دارد.
در آموزش روخوانى توجه به نکات زیر ضرورى است:
1ــ آموزگار محترم! از خواندن کلمات بپرهیزید؛ به روش اشاره به حروف کمک کند تا خود دانش آموزان کلمات و عبارات را روخوانى
کنند.
2ــ استفاده از لوحه و اشاره صحیح به بخشهاى کلمات و خواندن بخش بخش آنها توسط دانش آموزان به صورت دسته جمعى و انفرادى، مهمترین نقش را در کسب مهارت روخوانى دارد و عدم توجه کافى به انجام این امر، در کسب این مهارت اختلال جدى ایجاد
میکند.
3ــ مناسبترین شیوه براى خواندن کلمات، آن است که دانش آموز با دیدن هر بخش از کلمه، همان بخش را بلند بخواند؛ یعنی اامی نیست که دانش آموز ابتدا در ذهن خود
بخشهاى کلمه را مرور کند سپس تمام آن را یک جا بلند بخواند. شما با تأکید بر نحوه مناسب خواندن، دانش آموزان را کمک کنید تا بدون اضطراب، کلمات را به روش صحیح، شمرده و آرام بخوانند.
سرعت خواندن بخشها با توجه به توانایی فردى دانش آموزان و با تمرین، به تدریج افزایش می یابد.
4ــ دانش آموزان براى کسب مهارت روخوانى، به فرصت کافى نیاز دارند. این فرصت را با توجه به استعدادهاى متفاوت آنها در اختیارشان بگذارید و انتظار نداشته باشید که همه در یک زمان به مهارت موردنظر دست یابند.
ٔ درس را در یک جلسه آن قدر تکرار کنند تا همه آنها بتوانند کلمات را به صورت روان بخوانند بلکه تکرار وتمرین
5 ــ اامی نیست دانش آموزان لوحه درس را در یک جلسه آن قدر تکرار کنند تا همه آنها بتوانند کلمات را به صورت روان بخوانند؛ بلکه تمرن و تکرار هر لوحه در یک جلسه به آمادگى دانش آموزان و شوق و رغبت آنها بستگى دارد. فرصتهاى بعدى، مهارت آنها را به حد انتظار میرساند.
6 ــ دانش آموزان را تشویق کنید که هر روز، درس قرآن را در خانه براى والدین خود بخوانند.
تا این قسمت مطالبی که ارائه شد مطالب کلی مربوط به آموزش کل کتاب قران درسی می باشد.
چگونه اشکالات رابرطرف کنیم.
1- رفع اشکال همراه با تشویق دانش آموز نسبت به آنچه صحیح خوانده است، باشد تا موجب تقویت اعتماد به نفس او گردد.
2ــ رفع اشکال باید به نحوی انجام شود که موجب اضطراب دانش آموز نشود.
3ــ حتی الامکان خود دانش آموز، اشکال خودش را برطرف کند.
4ــ رفع اشکال، موجب صرف وقت بیش از حد و یا تشدید اضطراب دانش آموز نشود.
5 ــ آموزگار نباید بلافاصله حالت صحیح کلمه را بخواند و همچنین به دانش آموزان تذکر دهد در صورتی که یکی از دوستانشان
کلمه ای را اشتباه خواند، بلافاصله اشکال او را تصحیح نکنند.
6 ــ رفع برخی از اشکالات دانش آموزان به تمرین بیشتر و مرور زمان نیاز دارد. از اینرو آموزگار نباید انتظار داشته باشد که همه
ٔ اشکالات آنها بلافاصله و در یک جلسه برطرف شود.
اهداف کلی درس اول
1ــ ایجاد فضای جذاب برای تقویت انگیزه و علاقه به یادگیری قرآن
2ــ آشناِیی با ادب آغاز کردن کارها با گفتن بسم اللّه الرحمن الرحیم
3ــ آشنایی با پیام قرآنی و معنای بسم الله الرحمن الرحیم و معنای دو کلمه ساده آن
4ــ تقویت علاقه به شنیدن آیات سوره
ٔ توحید به صورت دسته جمعی
5 ــ توانایی خواندن سوره توحید
6 ــ آشنایی با ادب سلام کردن در معاشرت با دیگران
7ــ تلاش و علاقه به تفکر و تعقل دربارهٔ آفریده های خدای مهربان
8 ــ تقویت علاقه به خواندن روزانه قرآن کریم
درباره این سایت