قرآن اول ابتدایی دارای یک پیشگفتار و 7 درس است. هر درس در چهار جلسه، یعنی در یکماه تحصیلی
کتاب آموزش قرآن پایه
آموزش داده میشود.
1ــ موضوع هر درس و تصویر مربوط به آن:
هر درس دارای یک موضوع خاصی است. این موضوع در قسمتهای
مختلف آن درس در قالبهای متن، تصویر و گفتگو مورد توجه قرار گرفته است. این تصویر در ابتدای هر درس آمده است. دقت
ٔ آن، علاوه بر تقویت قدرت تخیل و تفکر دانش آموزان، فضای مناسب جهت ورود به
دانش آموزان به این تصویر و گفتگو درباره موضوع درس را فراهم میآورد.
فرآیند آموزش
ـ گروهبندی دانش آموزان در گروههای 2 یا 3 نفره
ـ ّمعلم از بچه ها میخواهد هر کدام به تصویر با دقت نگاه کنند.
ـ درباره آنچه که در تصویر دیده اند با دوست یا دوستان هم گروه خود گفتگو و تعریف کنند.
ـ دانش آموزان نتیجه گفتگو را برای همکلاسی های خود بگویند.
نکته: سعی شود بیشتر دانش آموزان در بحث و گفتگو شرکت کنند.
ــ در صورتی که دانش آموزان به اهداف و موضوعات مورد نظر در درس اشاره کردندمعلم آنهاراتشویق میکند واهداف رامورد تاکید قرار میدهد
ودرغیراینصورت با پرسش و پاسخ، دانش آموزان را به سوی بیان اهداف مورد نظر سوق میدهد
4ــ سوره و شعر مربوط به آن
مراحل آموزش
1ــ آماده کردن لوحه
ٔ سوره و نوار آموزشی و دستگاه پخش صوت قبل از ورود به کلاس
2ــ نصب لوحه سوره
3ــ پخش قرائت سوره و تدریس آن
4ــ شعر هر یک از سوره ها که با مفاهیم آن سوره ارتباط دارد را به روش شعرهای مربوط به تصاویر اول هر درس، تدریس وتمرین شود.
فرایند آموزش پیام قرآنی
1ــ پیام و ترجمهٔ آن از طریق نوار پخش میشود و دانش آموزان با کمک نوار و راهنمایی معلم پیام را چند بار همخوانی
میکنند.
2- ّمعلم از دانش آموزان میخواهد که به کمک تصویر پیام قرآنی درباره آن با دوستان هم گروه خود، گفتگو کرده وسپس نظر خود را برای کلاس بیان میکنند.خوب است معلم برای درک بیشتر مفهوم پیام، ازدانش آموزان بخواهد که برخی مصادیق دیگر
پیام را علاوه بر آنچه در تصویر مربوط آمده است،بیان کنند
3ــ جمع خوانی پیام قرآنی توسط معلم دانش آموزان بدون نوار صوتی
4ــ درخواست خواندن پیام از دانش آموزان داوطلب
2ــ شعر مربوط به موضوع درس
پس ازتصویر هر جلسه، شعری آورده شده است. این شعر زمینه ساز
درک عمیق تر و کاربردی تر موضوع درس ونیز تقویت کننده انگیزه وعلاقه دانش آموزان به درس قران وموضوع مورد بحث است .
فرایند آموزش
1ــ پخش شعر از طریق نوار صوتی )یا cd( و گوش کردن معلّم و دانش آموزان با آن
2ــ پخش مجدد شعر از نوار )یا cd( و همخوانی معلّم و دانش آموزان بدون نوار صوتی
3ــ جمع خوانی شعر توسط معلم ودانش آموزان بدون نوار صوتی
4ــ خواندن شعر توسط دانش آموزان داوطلب
5 ــ پرسش و پاسخ و گفتگو با دانش آموزان درباره مفاهیم و مضامین شعر که مرتبط با موضوع درس و اهداف موردنظر است.
3ــ پیام قرآنی: پیام قرآنی آیه یا عبارت قرآنی کوتاه و زیبایی است که دارای پیامی بلند و ارزشمند درباره
اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، اجتماعی و . است. بدیهی است این پیامها مناسب با درک و فهم کودکان است.
5 ــ فعالیتها
مراحل آموزش
1ــ دانش آموزان به تصویر نگاه میکنند و با کمک معلم به اهداف مدنظر اشاره کرده و درباره آنها گفتگو میکنند.
2ـٔ معلم دانش آموزان را به شرکت در بحث تشویق کند.
3ــ معلم سعی میکند اغلب یا همه دانش آموزان را به سمت بیان اهداف سوق دهد.
6 ــ داستان: در کتاب آموزش قرآن، دو نوع داستان آمده است. نوع اول داستانهایی درباره
قرآن کریم است ونوع دوم داستان هایی مانند داستان کودکی حضرت موسی ع
ّمعلم به کمک تصاویر، داستان مربوط را به زبان کودکانه برای دانش آموزان تعریف میکند.
مراحل آموزش
1ــ دانش آموزان درباره تصویرهای مربوط به داستان با یکدیگر گفتگو کرده و سپس نظر خود را برای دوستانشان بیان میکنند.
2ــ معلم به کمک تصاویر، داستان مربوط را به زبان کودکانه برای دانشآموزان تعریف میکند.
7ــ روخوانی: در کتاب آموزش قرآن کلمات و عباراتی از قرآن کریم به منظور آموزش روخوانی آمده است. منظور از
روخوانی خواندن کلمات و عبارات به صورت آرام و شمرده و یا حداقل بخش بخش است.
مراحل آموزش
1ــ لوحه درس بر روی تخته سیاه یا استقرار آن بر روی میز معلم به صورت منشور نصب شود.
ّمعلم به روش صحیح به بخشهای کلمات لوحه اشاره میکند و بچه ها هم به صورت بخش بخش و دسته جمعی آنها را میخوانند
2ــ معلّم از دانش آموزان داوطلب میخواهد که هر کدام یک سطر را به صورت بخش بخش بخوانند.
3ــ معلم از دانش آموزان میخواهد به صورت فردی از روی کتاب درسیشان بخوانند.
درباره این سایت